Nesbyen Info 2020-2023

Før påske sendte Nesbyen kommune ut et informasjonshefte til alle innbyggere og hytteeiere i kommunen.

Nesbyen kommune står for informasjonen og Nesbyen Rotaryklubb står for distribusjon og utgivelse av informasjonsbrosjyren. Tubfrim bistår med utsendelse til alle husstander og hytteeier i kommunen.

Info`n utgis hvert 4.år, etter hvert kommunevalg. Nesbyen Rotaryklubb har det økonomiske og praktiske ansvaret for utgivelsen som finansieres gjennom salg av annonser til lokale bedrifter. Overskuddet fra utgivelsene har gitt klubben økonomisk handlerom til å gi årlige stipender, gaver og støtte i lokalmiljøet. 

En stor takk til alle som har bidratt med jobb og info til heftet.

Mange fotografer har på dugnad bidratt med flotte bilder, og spesielt må nevnes Ingebjørg Skulason som tok oppdraget med å være informasjonsheftets hovedfotograf på strak arm. Dere har dekorert heftet.

Dersom dere er flere eiere av ei hytte og bor på forskjellig adresse, er det bare en av dere som har fått informasjonsheftet tilsendt.

Om det er noen av dere som derfor ikke har fått det, men som ønsker dette, er det bare å ta kontakt med kommunens servicetorg.

Du får også tak i heftet når du er i Nesbyen. Både på kommunehuset, på Turistkontoret og hos reiselivsbedriftene.

Vi håper informasjonen kommer godt med.

Årsmøtet avlyst

Vi har mottatt melding fra Uvdal kommune om at leie av lokalene på Tunhovd langfredag i påsken ikke er mulig slik situasjonen er nå. Vi i styret har derfor besluttet at årsmøtet og etterfølgende skirenn er avlyst.

Årsmøtet må vi komme tilbake til senere når det er mulig å avholde.

Vegavgift

Har fått spørsmål fra Velforeningen om hva den utsendte vegavgiften blir brukt til, og de har bedt meg legge ut en forklaring på hyttefeltets hjemmeside. Bakgrunnen er at de stadig får forespørsler fra medlemmer, det er noen som snakker sammen og som innbiller seg at jeg tjener grove penger på deres bekostning.

Vegavgiften er som ordet sier en avgift på tilkomstveiene i Buvassbrenna Hyttegrend. Den blir brukt til å holde veien i stand, tining av stikkrenner, grusing etter behov, strøing, salting, brøytestikker, lapping av hull osv osv. I det hele tatt til det som er nødvendig for at hytteeierne skal ha tilgang til hyttene sine på en forsvarlig måte.

Ingen av hytteeierne har betalt seg inn på veien med en tilkoblingsavgift slik som med vann og kloakk. Hytteeierne har en rett til å bruke veien (bruksrett) mot å betale den årlige veiavgiften. Som jeg tidligere har informert om, blir den også brukt til å subsidiere brøytinga. Dette er fordi det går mye ekstra tid til brøyting når jeg er inne på hver gårdsplass, noe jeg tror de aller fleste er veldig fornøyd med og som jeg har tenkt å fortsette med.

Veiavgiften blir også brukt til å drifte veibommen, den daglige driften, registrering og sletting av nr og årlig serviceavtale med installatør. Det er fortsatt ingen som har meldt seg for det uhellet en eller annen hadde og som medførte at jeg måtte kjøpe ny bomarm. Det skjedde i forbindelse med ei feriehelg og bommen var påkjørt innenfra. Så det må ha vært noen med tilgang til bommen. Syns jo fortsatt det er smålig og ikke stå fram og innrømme uhellet. Da må utgiftene belastes fellesskapet. I påsken har Velforeningen bedt meg om å holde bommen åpen grunnet mye trafikk. Dette har jeg fått negative tilbakemeldinger på fra hytteeiere og derfor vil ikke det gjøres i framtida. Det er helt greit at flere passerer bommen etter hverandre, den lukker seg ikke når det er trafikk frem og tilbake. Det er ikke nødvendig å vente slik at en og en passerer.

I det hele tatt prøver jeg å holde vei, bom og de øvrige fasilitetene som er mitt ansvar i så god stand som mulig. Har nå også bestilt og vil sette opp nye skilt om barns lek og at alle tar ansvar for å kjøre forsiktig. Det er satt opp et 20km skilt og det er et håp om at alle kan respektere dette. Ingen sparer mange sekunder på å sette opp farten, men det er til ubehag og fare for dyr og folk som også ferdes på veien.

Da ønsker jeg alle en fortsatt fin høst og ser frem til en god ny vintersessong for alle.

Mvh Nils Rodegård

Kjerringsleppet 2019

Kjerringsleppet inviterer hyttedamene til årets vakreste, gladeste og mest sprudlende naturopplevelse, lørdag 14.september 2019

Bli med på en fantastisk dag i fjellet med blide damer, og nytt av året – en 3-retters fjellbankett med konsert av sjølvaste Daniel Kvammen.
(Trykk her for å høre Einsam i Lag og Du fortenar ein som meg)

Fjellturen passer for alle damer over 18 år. Det blir ingen tidtaking, bare start- og målregistrering. Høstsleppet i Nesbyen arrangeres for 6. gang og DU med din venninnegjeng, kollegaer eller familie, er hjertelig velkommen!

I år har vi lagt opp til en ny og spennende tur – denne gang i flott terreng i Trondrudmarka i Nes Sørmark!! Du velger mellom to ruter:
-«Langpesa» som er 15 km lang, du bestiger Åkrefjell og Trommenatten 
-«Beinsten» som er 12 km lang, hvor du kun bestiger Åkrefjell

Påmeldingsfrist mandag 2.september – husk prisen øker fra 8.august!

TRYKK HER FOR PÅMELDING (husk å krysse av for fjellbankett)

Vi tilbyr deg:
-En dag i fjellet med ekte og HØY gledesfaktor
-Ingen tidtaking, bare god stemning
-Skreppe med fine overraskelser tilpasset årstida
-Overraskelse undervegs med Nesbyen Røde Kors Hjelpekorps
-Afterwalk og «Kjerringvatn med høg hugefaktor»
-Premieutdeling
-3-retters fjellbankett med konsert av Daniel Kvammen
-Gratis buss til startområdet og t/r Gol, Nesbyen, Rukke/Natten/Nystølen

For å bli fraktet til startområdet øverst i Båtstjernlia, melder du deg på buss, samtidig ved påmeldingen. Deltakeravgift kr 700,- (kr 600 før 8.8.) tillegg for Fjellbankett inkludert konsert kr. 350,- her er det førstemann til mølla…
Trenger du hjelp eller mer informasjon, send oss en epost til info@nesbyen.no. Trenger du overnatting, kan du booke overnatting i god tid på visitnesbyen.no
OBS! Det er ikke tillatt å ta med husdyr.

Meld deg på i dag så sees vi lørdag 14.september
Hilsen kjerringan bak sleppet

Arr.:Nesbyen Turist- og Næringsservice AS

Buvassbrenna vann- og avløp

Hei alle, litt nytt om Buvassbrenna vann- og avløp

Har i sommer (25/6) søkt kommunen om mulig overtakelse av Buvatn Renseanlegg DA. Etter diskusjonen på årsmøtet i påsken, tok jeg skritt for å gjøre om selskapet til et AS, slik at alle kunne få innsyn i regnskap mv. Men så enkelt var det dog ikke.

Jeg ble gjort oppmerksom på en lov som heter Vass- og Avløpsanleggslova av 01.07.2012. Her heter det bl.a at all omsetning av slike foretak bare kan overdras kommunen. En omgjøring til AS blir sett på som en overdragelse til annen eier. Dette fordi det er overgang fra DA til AS- Uansett må jeg se framover og forberede at andre etter hvert skal ta over vann og avløp på Buvassbrenna. Derfor er nå søknad sendt Nes kommune. Riktig nok kan det tyde på at det er unntak for mindre anlegg, men anlegget vårt på Buvassbrenna kan ikke regnes som lite og da er kommunen eneste mulige overdrager. Uansett har kommunen et ansvar som kontroll myndighet og jeg ser det som lite sannsynlig at kommunen kan si nei.

Det foreløpige svaret fra kommunen er at det ikke blir sett på dette før etter 1.sept.i år. Det er jo forståelig i og med ferieavikling og mange store saker under arbeid, bl.a nytt renseanlegg på Nesbyen. Jeg vil følge opp dette ovenfor kommunen slik at det ikke blir liggende i en gjenglemt skuff. Styret i velforeningen er informert om dette, men legger nå dette ut slik at infoen er tilgjengelig for alle.

Fortsatt god sommer alle hytteeiere i Buvassbrenna Hyttegrend
Nils Rodegård

Velkommen til årsmøte i Buvassbrenna Hytteforening.

Møtet avholdes på Tunhovd skole fredag 19 april kl 11.00-13.00

Agenda for møtet:

  • Godkjenning av innkalling
  • Valg av referent
  • Valg av to stk til å signere protokollen
  • Gjennomgang av referat fra 2018
  • Løypeinformasjon fra Jørn
  • Økonomi v\Liv Hove
  • Vann og kloakk, informasjon
  • Valgkomiteen v\Gunnar Flaat og Erik Bjørlien
  • Annet

Vel møtt

Hvis noen har saker som bør tas opp i møte kan man sende dette til: egil.iversen@online.no  

Vennlig hilsen
Styret Buvassbrenna Hytteforening

Åpen bom i påsken

Bommen ved innkjøringen til hyttefeltet på Buvassbrenna vil bli stående åpen gjennom hele påsken, tom 2. påskedag. En åpen bom gjør det enklere å ta imot gjester og andre som kommer på besøk, uten å tenke på tidspunkt eller hvordan de skal komme gjennom bommen.

Av hensyn til små og store som ferdes og leker langs veiene på hyttefeltet, oppfordres alle bilførere til å holde lav fart inne på hyttefeltet.

Info fra styret

Hei alle medlemmer,

For en tid tilbake la Nils Rodegård (på vegne av vann og kloakk selskapet) ut info på vår hjemmeside om kostnadsfordeling av pålagte utbedringer fra Mattilsynet.

Hytteforeningen er i dialog med Rodegård om kravet og hvorfor vi har mottatt dette.

Inntil det er en avklaring rundt kravet anbefaler Hytteforeningen at ingen betaler faktura når den blir mottatt.

Vi kommer med mer info fredag 19 april med egen agenda etter selve årsmøtet.

Ta kontakt med styret om det er spørsmål i sakens anledning.

Med vennlig hilsen
Styret i Buvassbrenna Hytteforening.

Årsmøte Buvassbrenna hytteforening 19.4.19 kl. 11.00

Hei alle hytteeiere på Buvassbrenna.

Langfredag 19.4.2019 kl. 11.00 avholdes årsmøte i hytteforeningen på Tunhovd skole.  Vi har ikke e-post til alle på feltet, men forsøker å nå alle via www.buvassbrennahytteforening.no eller Facebook Buvassbrennahytteforening Løypeinformasjon.  Det er svært viktig at alle hytter er representert på årsmøtet, viktig informasjon vil komme, kan du ikke møte vennligst gi skriftlig tilbakemelding til Liv Hove på e-post liv.hove@gmail.com eller SMS på 98 06 76 86.

Vær så snill å spre budskapet om årsmøtet, snakk med hyttenaboen din og be han/hun om å møte på årsmøtet.